“Ik heb gemerkt dat schrijven echt een vak is”… is misschien wel de zin die ik het vaakst hoor als ik met nieuwe opdrachtgevers in gesprek ben. Meestal wordt die zin begeleid door een flinke zucht. Ik snap dat heel goed. Een zakelijk voorstel helder formuleren en aantrekkelijk presenteren, een pakkende bedrijfsnaam verzinnen, webcontent schrijven die de juiste snaar raakt: een goede tekst vraagt om creativiteit, kunde en ervaring. Om oprechte interesse, een kritische blik, een nieuwsgierige houding, maar ook om dúrven schrijven en durven schrappen. En soms om een flinke portie zitvlees en het vertrouwen op die ene briljante ingeving.
Mijn opdrachtgevers hebben gelijk. Het ís inderdaad een vak, ze komen niet voor niets bij mij. En hoewel ik er óók wel eens van moet zuchten, geniet ik er elke keer weer van anderen te helpen de juiste woorden te vinden…klop dus gerust bij me aan, het is mijn vak!